La progettualità nella Street Photography \ A Project-Based Approach to Street Photography

(Italiano)

Uno schema, un metodo di lavoro per portare la vostra Street Photography ad un livello superiore.

Dovete partire la lettura dello schema dal CENTRO dell’articolo, cioè dalla nomenclatura “Street Photography”. Nella parte in alto troverete le diverse fasi operative, nella parte in basso le diverse possibilità di strutturazione.

Chiusura del lavoro. Stampa pubblicazione, diffusione su canali social, siti, blog di settore, giornali, gallerie d’arte o - se il progetto lo prevedeva per il tema trattato - fondazioni e associazioni.

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Scatto. Momento decisivo, estetica, ricerca della luce, editing, confronto, selezione.

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Ricerca e Concept. Aree da affrontare e metodo. Tema, idee, analisi del concetto, analisi del contesto, scaletta, testo scritto, moodboard, analisi etica.

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Strutturazione del progetto

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Street Photography

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Aree di sviluppo possibili del progetto.

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Giornalistico \ Documentativo. Cronaca, analisi sociale, analisi di realtà più o meno complesse, eventi.

Post produzione minima e rispettosa della realtà nella maniera più fedele possibile.

In contrapposizione a

Evocativo \ Poetico \ Estetico \ Suggestivo.

Suggestioni, atmosfere cinematografiche o di altro tipo.

Post produzione più libera e creativa. Senza arrivare a manipolazioni estreme, altrimenti non si parla più di fotografia. Ricordatevi che la fotografia ha due referenti principali: la luce e la realtà. Se manca anche solo uno dei due elementi non si parla più di fotografia.

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Nel caso dell’approccio artistico interpretativo, ovviamente, i referenti principali per la successiva pubblicazione saranno diversi rispetto ad un approccio documentativo \ giornalistico. Nel primo caso proveremo a coinvolgere gallerie, blog e magazine d’arte, galleristi, critici e riviste. Oltre ad eventuali mostre nei musei o spazi congruenti al tema. Nel secondo caso, l’approccio giornalistico documentario sicuramente ci rivolgeremo a giornali, blog di informazione, riviste. In questo caso i criteri devono essere quanto più possibile vicini a quelli giornalistici. Credibilità, attendibilità e verifica delle fonti sono indispensabili. Bisogna fare in modo di mantenere i RAW originali anche per eventuali verifiche di terze parti.Da questo punto di vista è interessantissimo il nuovo protocollo C2PA già sostenuto da diversi produttori per avere la conferma che il contenuto non sia stato alterato da sistemi AI, ne con programmi sofisticati come Photoshop.

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Tutte queste aree sono naturalmente i punti iniziali da cui partire poi svilupparli. Ad esempio se decidiamo per un approccio più artistico dovremmo poi andare a definire che tipo di atmosfere e suggestioni cerchiamo. Una dimensione più onirica? Una dimensione più surreale? Un approccio astratto o ultra minimalistico? La ricerca può essere consapevole o trovata in maniera più libera. ma per parlare di questo e per approfondire i singoli punti vi spetto al Corso Di Street Photography . La prossima edizione sarà in partenza a febbraio 2025.

Trovate delle foto esplicative in fondo all’articolo. Assieme alla locandina dei corsi in partenza. Registratevi al blog per non perdervi aggiornamenti.

PS: Se volete suggerire temi da trattare contattatemi.

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( English )

A framework, a working method to take your Street Photography to the next level.

You must begin reading the diagram from the CENTER of the article, that is, from the ‘Street Photography’ nomenclature. At the top, you’ll find the various operational phases, while at the bottom, you’ll find the different structuring possibilities.

Closing the project. Printing, publishing, and disseminating on social channels, specialized websites or blogs, newspapers, art galleries, or—if the project's theme calls for it—relevant foundations and associations.

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Shooting. The decisive moment, aesthetics, the search for light, editing, feedback, and selection

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Research and Concept. Areas to tackle and the method. Theme, ideas, concept analysis, context analysis, outline, written text, moodboard, ethical considerations.

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Making of the project

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Street Photography

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Possible Areas for Project Development.

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Journalistic \ Documentary.
News coverage, social analysis, examination of more or less complex realities, events.

Minimal post-production, as faithful to reality as possible.

In contrast with

Evocative \ Poetic \ Aesthetic \ Suggestive.


Impressions, cinematic atmospheres or other kinds.

Freer, more creative post-production. Without resorting to extreme manipulation—otherwise, it’s no longer photography. Remember that photography has two main referents: light and reality. If even one of these is missing, we can no longer call it photography.

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In the case of an artistic or interpretive approach, naturally, the primary outlets for subsequent publication will differ from those of a documentary/journalistic approach. In the first case, you might involve galleries, art blogs and magazines, gallerists, critics, and journals, as well as potential exhibitions in museums or other venues appropriate to the theme.

In the second case, with a more journalistic/documentary approach, you would likely turn to newspapers, news blogs, or magazines. Here, the criteria should align as closely as possible with journalistic standards. Credibility, reliability, and source verification are essential. It is also important to retain original RAW files for any potential third-party checks.

From this perspective, the new C2PA protocol—already supported by various developers—is extremely interesting for confirming that the content has not been altered by AI systems or sophisticated software like Photoshop.

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All these areas are, of course, just the initial starting points from which you can further develop your project. For instance, if you decide on a more artistic approach, you’ll need to define what kind of atmospheres and impressions you want to create. Will it be more dreamlike? More surreal? Perhaps an abstract or ultra-minimalistic approach? Your exploration can be intentional or discovered more freely.

To delve deeper into these topics and discuss each point in detail, I invite you to join the Street Photography Course. The next edition begins in February 2025.

PS: If you have topics you’d like me to cover, feel free to contact me.

PPS: Sign in to not miss future articles and promo on this blog.

A blurred shot of a man walking in front of a sign for the 2025 Jubilee construction works depicting an eye. The photo is in black and white.

Qui potete vedere due esempi di fotografia Street un po’ al confine tra suggestione e documentazione. Tenete sempre conto che i confini sono sempre labili e non definiti, le contaminazioni infinite. Però tenete conto che serve saper gestire un equilibrio molto delicato tra i vari aspetti, all’interno di un progetto unitario.

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Here you can see two examples of Street Photography that lie somewhat on the border between suggestion and documentation. Always keep in mind that boundaries are fluid and undefined, and the possibilities for cross-pollination are endless. However, remember that striking a very delicate balance among these various aspects is essential within a cohesive project.

A homeless man, lying in the dark in a sleeping bag, is reading something on his phone on a street in Rome during the Jubilee year. Black and white photo.
A black and white photo of people walking under a very elegant arcade. On the right, the image is reflected in a shop window, creating a symmetrical reflection of both the arcade and the passersb
A man walking along the elegant Genoa waterfront, surrounded by the long shadows of a palm tree on a winter afternoon.
Locandina corsi di fotografia 2025 Roma