Il punto di rottura: Leica Q3 43 — Prova Sul Campo \ Breaking Point: Leica Q3 43 — Field Test

La Recensione In Strada Della Leica Q3 43

—-

Leica Q3 43 Street Review

A view of the Leica Q3 43 from above


Questa è una prova sul campo di qualche giorno del nuovo gioiellino di casa Leica.

Prova effettuata sostanzialmente in tre giorni di fotografia di strada e un po’ di ritrattistica.

—-

This is a field test conducted over a few days with Leica's newest gem. The test was primarily carried out over three days of street photography and some portraiture.


Costruzione, Ergonomia, Comandi

—-

Build, Ergonomics, Controls


Eccellenza, semplicità, eleganza e minimalismo già incontrati sulla Leica Q3 con il 28 mm. Non cambia assolutamente nulla, ne gli eccellenti standard costruttivi, ne gli standard della tropicalizzazione ( IP 52 ). I menù sono semplici e lineari, le personalizzazioni sono intuitive. Come al solito l’interfaccia Leica è la migliore in assoluto sul mercato fotografico. Per impostare la funzione desiderata su un pulsante personalizzabile, ad esempio,  basta premere a lungo il pulsante stesso e decidere la funzione da associare ad esso.


—-


Excellence, simplicity, elegance, and minimalism — all qualities already encountered with the Leica Q3 and its 28mm lens. Nothing changes here: the excellent build quality remains, as does the IP52 weather sealing standard. The menus are simple and straightforward, and customizations are intuitive. As always, Leica’s interface is the best on the photography market. For instance, to set a desired function to a customizable button, you simply press and hold the button and decide which function to assign to it.

Operatività

—-

Operation

Pur essendo molto simile all’operatività della Q3 con il 28 mm ( che è un 24 mm estremamente distorto che viene corretto digitalmente e portato ad un angolo di campo effettivo di un 28 mm  - 26  mm se usate Capture One )  il fatto che sia una focale ben più lunga introduce alcune criticità. Di fatto manca un pulsante personalizzabile in più per poter passare rapidamente dal riconoscimento viso \ soggetto ad una modalità diversa. Il modulo AF funziona bene ma purtroppo non consente di dare priorità ad un soggetto mediante il sistema di prossimità del punto di messa a fuoco visto su altri brand. In situazioni molto confusionarie, dove sono presenti molte persone ( più di 3…) diventa estremamente lento passare da un soggetto ad un altro. Meglio usare un punto singolo o anche il tracciamento oggetto. Peccato. Stabilizzatore davvero molto efficace, ottimo.

—-

Although it operates similarly to the Q3 with the 28mm (which is a heavily distorted 24mm lens corrected digitally to achieve an effective 28mm field of view — 26mm if you use Capture One), the fact that it is a much longer focal length introduces some issues. In fact, an additional customizable button is missing, which would allow for quicker transitions between face/subject recognition and other modes. The AF module works well but unfortunately does not allow for subject prioritization using AF point  proximity detection, as seen in other brands. In chaotic situations, where there are many people (more than 3…), switching between subjects becomes very slow. It's better to use a single point or object tracking. A pity. The image stabilization system is very effective, excellent.

A  rear view of the Leica Q3 43
A close up of the Q3 43 lens

Autonomia

—-

Battery Life

Con circa 400 scatti effettivi a carica non può che essere una nota negativa. Sopratutto contando che la concorrenza fa ben di meglio. E che nella confezione non è nemmeno compreso il caricabatterie. Indispensabile una batteria extra ed un caricabatterie esterno. Non su una compatta da 7000 €. Grazie.

—-

With about 400 effective shots per charge, this is a negative point, especially considering that competitors offer much better performance. Furthermore, a battery charger is not included in the package. An extra battery and an external charger are essential. Not acceptable for a compact camera priced at €7,000. Thanks, but no thanks.

Mirino & Display

—-

Viewfinder & Display

Eccellente il display che rimane sempre in asse con la macchina. Ottima risoluzione, ottima brillantezza e luminosità e sopratutto grande fedeltà cromatica ( copertura integrale dello spazio sRGB ). Davvero notevole. Molto buono anche il mirino. Peccato per la vistosissima perdita di frame rate e risoluzione durante gli scatti in raffica e la messa a fuoco, specie se continua.

—-

The display is excellent, always aligned with the camera body. Superb resolution, great brightness, and most importantly, outstanding color accuracy (complete sRGB space coverage). Truly remarkable. The viewfinder is also very good. However, there is a significant drop in frame rate and resolution during burst shooting and focusing, especially in continuous focus mode.

Sensore

—-

Sensor

Strepitoso. Semplicemente strepitoso Qualità d’immagine ineguagliabile, veramente elevatissima. Gran rapporto segnale \ rumore, gamma dinamica estesissima, colori eccellenti anche se stavolta davvero un po’ troppo saturi. Grandissima malleabilità dei file e fantastica la comodità di poter scattare a 61, 36 o 18 mp.

—-

Stunning. Simply stunning. Unmatched image quality, incredibly high. Great signal-to-noise ratio, extensive dynamic range, and excellent colors, though perhaps a bit too saturated this time. The files are extremely flexible, and it's fantastic to be able to shoot at 61, 36, or 18 MP.

A young smiling couple strolling down a street in the center of Rome, seen from a store's storefront window.

Sistema Autofocus, Raffica  & Buffer.

—-

Autofocus System, Burst Shooting & Buffer

Il modulo AF funziona piuttosto bene, a parte la perplessità già espressa nel capitolo “Operatività”. La costanza e la precisione sono buone. Bisogna stare molto attenti a far coincidere il punto di messa a fuoco con una zona dove il contrasto sia abbastanza elevato. Note meno positive dal reparto buffer. Scattando a raffica a 7 fps con Raw a 14 bit e 61 mp, pur utilizzando una scheda da 300 mb al secondo, dopo un po’ ci sono stati rallentamenti MOLTO evidenti. Peccato. Un buffer un filo più esteso sarebbe stato il caso.  La cadenza massima per gli scatti in raffica è di 7 fotogrammi al secondo, volendo mantenere la profondità colore di 14 bit per canale colore. Salendo con la raffica si deve obbligatoriamente scendere a 12 bit per canale colore.

—-

The AF module works quite well, aside from the concerns mentioned in the "Operation" section. Its consistency and precision are good. Care must be taken to ensure the focus point coincides with an area of sufficiently high contrast. Less positive notes come from the buffer department. Shooting at 7 fps with 14-bit RAW at 61 MP, even when using a card with 300 MB/s speed, there were VERY noticeable slowdowns after a while. A slightly larger buffer would have been welcome. The maximum burst rate is 7 fps if you want to maintain 14-bit color depth per channel. Increasing the burst speed forces a reduction to 12-bit per color channel.

A young man listens to a message on WhatsApp while leaning against a giant ice cream cutout, mirroring the pose of the cutout itself.
A young Asian woman in an ice cream shop, standing in front of a wall decorated with stylized fake ice cream cones

Ottica . Il 43 mm. Il normale più speciale che esista.

—-

Lens: The 43mm — The most special 'normal' lens.

Scelta coraggiosa , quella del 43 mm. Una focale apparentemente strana ma che risulta straordinariamente versatile. Adatta alla street photography, alla ritrattistica, alla fotografia di viaggio. La qualità è a dir poco eccellente. Ma ci sono un paio di perplessità.

La prima è quella di trovarsi, anche in questa iterazione di leica Q3, una lente corretta digitalmente. Tanto è vero che con Capture One è possibile recuperare un piccolo spazio esterno rispetto alla base del 43 mm. Di fatto si può arrivare a circa un 41-42 mm. A 7000 € mi aspetterei una resa corretta nativamente, otticamente,  senza bisogno di interventi software. La seconda perplessità è quella di un intervento software anche sullo sfocato. Lo stacco non appare sempre del tutto naturale, il passaggio tra zona a fuoco e fuori fuoco è un po’…bizzarro. Stessa sensazione avuta sulla Leica Q3 con il 28 mm.  Straordinariamente comoda ed efficace sia la modalità macro che la ghiera di messa a fuoco manuale, frizionata alla perfezione. Costruzione esemplare.

—-

A bold choice, the 43mm focal length. An apparently unusual focal length, but extraordinarily versatile. Suitable for street photography, portraiture, and travel photography. The quality is nothing short of excellent. However, there are a couple of concerns. The first is that, once again in this iteration of the Leica Q3, we have a digitally corrected lens. In fact, in Capture One, it's possible to recover a small amount of space outside the 43mm frame, effectively bringing it to about 41-42mm. At €7,000, I would expect native, optical correction without the need for software intervention. The second concern involves software manipulation of the bokeh. The transition between the in-focus and out-of-focus areas doesn’t always appear completely natural, which feels a bit odd. I had the same impression with the Leica Q3 and its 28mm lens. However, the macro mode and manually dampened focus ring are extraordinarily convenient and effective. Exemplary build quality.

A portrait of a young beautiful woman
A man walks in the foreground, out of focus, while in the background, a hotel doorman watches a group of young girls passing by a store. Through the store windows, mannequins appear to be observing everyone.

Qualità d’immagine

—-

Image Quality

Complessivamente eccellente. Colori straordinari - seppur troppo saturi. Delicatezza tonale elevata. Ottica estremamente nitida e incisa. Ottima resistenza in controluce. Qualche dubbio sulla necessità di dover correggere digitalmente la distorsione ma sopratutto quello strano stacco tra zona a fuoco e fuori fuoco - che, per dir la verità,   appare evidente solo  in poche situazioni.  La qualità rimane elevatissima sfruttando il crop con le cornici fino ai 75 mm equivalenti. Quindi sfruttando Capture One potremmo avere un 41\42 mm, un 43 mm, un 60 e un 75 mm. Ottima versatilità. Il  ritaglio a 90 mm equivalenti è utilizzabile in situazioni dove non abbiamo davvero nessun’altra possibilità, ma la perdita qualitativa è già importante. Sopra i 90 mm la perdita qualitativa è francamente eccessiva.

—-

Overall, excellent. Extraordinary colors — though perhaps overly saturated. High tonal delicacy. The lens is extremely sharp and detailed. Excellent backlight resistance. Some doubts remain about the need for digital distortion correction, especially regarding the strange transition between in-focus and out-of-focus areas, although this is only noticeable in a few situations. The quality remains very high when using the crop to equivalent focal lengths up to 75mm. So, using Capture One, you can achieve a 41/42mm, a 43mm, a 60mm, and a 75mm. Excellent versatility. The crop to a 90mm equivalent is usable in situations where no other option is available, but the quality loss is already significant. Beyond 90mm, the quality drop is frankly excessive.

A man gently pets a cat from the cat colony of Largo Argentina, Rome

Conclusioni & Valutazioni.

—-

Conclusions

Riassumendo, si tratta di una macchina che tanti utenti Leica stavano aspettando. Erano anni che si chiedeva a gran voce una Leica Q con un 50 mm equivalente, E finalmente è arrivata. Il risultato è molto molto buono. La miglior qualità d’immagine mai vista su una compatta 35 mm. Divertente, piacevole, veloce e con una discreta operatività. I difetti sono relegati al fatto che dopo 9 anni dalla prima Leica Q - che uscì sul mercato a 3900 € - oggi ci troviamo una Q3 che costa sostanzialmente il doppio e che non ha sopperito a tutti i difetti della prima Q. L’ottica è ancora corretta digitalmente, manca ancora un doppio slot di memoria, il buffer può essere un problema operativo abbastanza grave… A 5000 € ci si poteva passar sopra, con una certa difficoltà. A 7000 € sono cose che diventano più difficili da digerire. Sopratutto perché una Sony A7Cr non presenta gli stessi limiti, pur con 61 mp.  Rimane una grandissima macchina con una serie di difetti non vitali, ma  fastidiosi considerando il posizionamento sul mercato. A questa cifra non mi aspetterei più attenzione  Ecco, è una gran macchina, ma siamo lontanucci dalle promesse che mi aspetterei da una macchina a ottica fissa e non intercambiabile da 7000 €.  Molto fastidiosi  l’assenza di un caricabatterie nella confezione e la mancanza di un paraluce che consenta l’utilizzo di un filtro. Esiste nel catalogo Leica ma costa 250 € come optional.

—-

In summary, this is a camera many Leica users have been waiting for. For years, there had been a strong demand for a Leica Q with a 50mm equivalent, and finally, it has arrived. The result is very, very good. The best image quality ever seen in a compact 35mm camera. Fun, enjoyable, fast, and with decent usability. The shortcomings are tied to the fact that, nine years after the first Leica Q (which launched at €3,900), we now have a Q3 that costs almost twice as much and still hasn’t addressed all the original Q’s flaws. The lens is still digitally corrected, there’s still no dual memory slot, and the buffer can pose a serious operational problem. At €5,000, you could overlook these issues, albeit with some difficulty. At €7,000, they become harder to swallow. Especially since a Sony A7Cr doesn't have the same limitations, even with its 61 MP. This remains a fantastic camera with a series of non-critical but irritating flaws considering its market positioning. At this price point, I’d expect more attention. In short, it’s a great camera, but it falls short of the promises I would expect from a fixed-lens, non-interchangeable camera priced at €7,000. Also frustrating is the lack of an external battery charger and the absence of a lens hood that accommodates a filter. The latter exists in Leica’s catalog but costs €250 as an optional extra.

Punti Di Forza

—-

Strengths

Qualità d’immagine straordinaria.

File estremamente malleabili e lavorabili.

Rapporto segnale rumore da riferimento.

Qualità del colore elevatissimo anche alle altissime sensibilità.

Vero Pixel binning con possibilità di scattare a 61,36, 18 mp e Raw a 14 bit per canale colore.

Gamma dinamica molto estesa.

Buon modulo AF.

Ottica dalle qualità indiscutibili

Sfocato molto piacevole

Capacità macro della lente davvero molto buona.

Ghiera della messa a fuoco manuale frizionata magnificamente.

Standard di tropicalizzazione certificato IP52.

Divertente e piacevole da usare.

Stabilizzatore estremamente efficace, anche più di quello della Q3 con il 28 mm.

Capacità video molto elevate.

Qualità del display posteriore e del mirino ( ma vedi i contro ).

Interfaccia semplice e intuitiva. Non serve leggere manuali da centinaia di pagine.

Otturatore centrale-

Syncro Flash con tutti i tempi, fino ad 1\2000 di secondo.


—-

Extraordinary image quality.

Extremely malleable and workable files.

Industry-leading signal-to-noise ratio.

Exceptional color quality, even at very high sensitivities.

True pixel binning with the option to shoot at 61, 36, or 18 MP and 14-bit RAW per color channel.

Very wide dynamic range.

Good AF module.

Lens with indisputable qualities.

Very pleasing bokeh.

Excellent macro capability of the lens.

Beautifully dampened manual focus ring.

Certified IP52 weather sealing.

Fun and enjoyable to use.

Extremely effective stabilizer, even better than the Q3 with the 28mm lens.

High video capabilities.

High-quality rear display and viewfinder (though see the cons).

Simple and intuitive interface. No need to read hundreds of pages of manuals.

Central shutter.

Flash sync with all shutter speeds, up to 1/2000s.

Contro

—-

Cons

Ottica corretta digitalmente per la distorsione.

Colori troppo saturi.

Mancanza di un pulsante personalizzable in più per agevolare determinate operazioni con maggior fluidità.

Face Detection e Riconoscimento Soggetti non vincolati al punto di messa a fuoco scelta. In scene con molte persone diventa complicato scegliere il soggetto da mettere a fuoco in maniera rapida. Meglio passare ad altre modalità AF.

AF con qualche indecisione di troppo in bassa luce e\o con soggetti con contrasto basso.

Buffer troppo limitato.

Qualche rallentamento di troppo dopo una serie di raffiche, anche con schede da 300 mb\s.

Calo di risoluzione e di refresh molto evidenti  del mirino durante la raffica e durante la messa a fuoco.

Mancanza di un doppio slot di memoria  o di una memoria interna.

Autonomia limitata.

Costo di batterie e caricabatterie. Quest’ultimo non incluso nella confezione di vendita.

Il paraluce in dotazione non consente l’utilizzo contemporaneo di un filtro. L’unica possibilità è un paraluce optional da 250 € o più.

Prezzo eccessivo.

—-

Digitally corrected lens distortion.

Colors are too saturated.

Missing an additional customizable button for smoother operations.

Face and subject detection not tied to the chosen focus point, making it difficult to quickly select the subject in crowded scenes. Better to switch to other AF modes.

AF struggles slightly in low light or with low-contrast subjects.

Buffer too limited.

Noticeable slowdowns after a series of bursts, even with 300 MB/s cards.

Significant drop in resolution and refresh rate in the viewfinder during burst shooting and focusing.

Lack of a dual memory slot or internal memory.

Limited battery life.

High cost of batteries and charger. The latter is not included in the package.

The included lens hood does not allow simultaneous use of a filter. The only option is a €250+ optional hood.

Overpriced.

Two middle-aged men, elegantly dressed in jackets, chat in a monumental square in Rome amidst people passing by, during the blue hour.

12.500 ISO. Colori fantastici. Amazing colors 

An Asian man strolls along Via Dei Condotti in front of the Prada store, with the Trinità dei Monti in the background.
An elderly woman rides a bicycle in front of a wall with a very colorful billboard.

Un buon lavoro dell’autofocus. AF System did a good job, here. 

A man holds an umbrella amidst the large flow of people on Via Dei Condotti, Rome. In the background, someone peers into a church to observe the interior. Black and White picture.
A black and white portrait of a young beautiful model
A young beautiful woman portrait. Black and white picture.
A young woman with her dog at Piazza del Popolo, Rome.
An Asian woman snacks on something while sitting on a bench at Villa Borghese, as a man, with his jacket covering his head, checks his smartphone. Black and white photo